Dags att åka hem.

Idag är den dagen jag skall åka hem till Sverige. Frank körde mig till flygplatsen för han och Sara skulle vara kvar några dagar till. Jag tackade för att han körde mig till flygplatsen och för alla trevliga upplevelser jag har upplevt. Jag sa adjö gick och ställde mig i kön till inchekningen.

Begravningen

Idag hände en mycket tråkig sak. Saras pappa Ta dog i en plötslig stroke. Det har varit några munkar hemma hos Ta och sprutat in något medel i Ta för att han inte skall ruttna.  Alla som bor i samma by som den döde är skyldig att betala 30 Bath (ca 6 kr.) till den dödes dödsbo, men nära anhöriga skänker betydligt mer. Under de första två dagarna har man fest, från morgon till kväll. På den tredje dagen transprteras den döde till templet i byn för att brännas. Alla som dör bränner man. Men det är inte en tråkig tillställning inom buddhismen.

Det är dyrt att dö i Thailand. En begravningsfest kostar mellan 50 000 och 100 000 Bath (10 000 till 20 000 kr.) Det är mycket pengar med tanke på att man inte har så mycket pengar. Hur kan då byborna finansiera begravningarna. Jo alla har livförsäkring, att dö utan att kunna ordna en riktig begravning vore en skam för de efterlevande.

Buddhadagen

Idag var det den största buddhistiska högtiden och som alla buddhister firar. Den firas iWesak. Wesak firar man den första fullmånedagen i april/maj. Detta är Buddhas födelsedag och är därför den största festlighet i Buddhismen. Så jag, Sara och Frank satt på en fin resurang och käkade och hade det trevligt.

Dopet

Mina kompisar Sara och Frank åkte inte bara till Thailand för att gifta sig utan för också vara med på Saras systers nyfödde sons dop som skulle vara idag. Saras syster heter Guava och fick en son för två veckor sedan. Jag, Frank, Sara, Saras pappa Ta och Gauva och Gauvas man Pu var bjudna.

Inom buddhismen har man egentligen inget dop men man tar med sig sitt nyfödda barn till ett kloster för att få dem välsignade. Då brukar munkarna även stänka lite vattem på barnets huvud.

Sara och Frank bjöd sedan på väldigt god mat. Det var buffe och mycket att välja på så jag blev allt mätt. Jag tyckte framförallt om en maträtt som de kallar Pad thai. Det består av nudlar, tofu, ägg, grönsaker och andra godsaker som serverades tillsammans med hackade jordnötter. Jag smakade även på något som de kallade Fried rice och som man kan säga är deras motsvarighet till pytt i panna.

Bröllopet

Idag var det den stora dagen då mina nya kompisar Sara och Frank gifte sig. De gifte sig i ett mycket fint tempel som ligger lite utanför staden.
När klockan var fyra började bröllopet. 45 personer var bjudna men det kom bara 40. Vi samlades utanför templet och fick en drink som smakade gott. De sätter på oss gula blomsterkransarm, tagetes. Blommorna gjorde så att jag fick gula fläckar på min skjorta. Plötsligt kom ett tiotal personer med bongotrummor och andra maracas. De sjöng och dansade väldigt fint. När de har dansat klart gick vi in i ett jättefint tempel. Innan vi gick in fick man dock ta av sig sina skor och ställa sig på ett palmblad medans de tväddade mina fötter.

Här är tre av dem som var med på bröllopet.Här är tre av de som var med på bröllopet.

Vi fick sitta på marken. Brudparet fick massor presenter och kastade blomblad på dem. Munkarna läser upp hur de skall gå för dem i livet osv. Sedan lindas det ett band runt allas handleder. Man drog bandet runt handleden 3 gånger för att få bort det onda. Sedan tog man av bandet runt handleden och knöt fast det i brudens handled. Efter det stänkte de lite heligt vatten över brudparet, vattnet var gult för att det låg tagetes blommor i.

Saras pappa

Saras pappa bor nere i Bangkok så jag fick följa med dem till henns pappas hus. De hyrde en Fiat Punto för han bodde en liten bit utanför cetrum. Efter cirka 30 minuters bilfärd i en trång liten bil utan ac kommer vi fram till ett litet men väldigt fint hus. När vi går in ser vi att han sitter och ber framför en tavla med Buddha på. När han ser att vi kommer springer han mot oss och kramar om Sara. Han hälsar även på Frank och mig. Jag fick veta att han hette Ta. Vi satt och pratade och jag märkte att han var väldigt trevlig så när klockan blev ungegfär 7 så gick vi till en jättefin resturang med god mat. Jag åt Dim Sum. Det betyder "vidrör hjärtat". Maten bestod av många smårätter och det var olika typer av knyten och de drack jag te till. Maten smakade la hysat gött. Ta betalde för alla sedan tog vi bilen tillbaka till hotellet.

Hotellet

Det verkade som om det var många från planet som skulle till samma hotell som jag. Så jag hämtade mitt bagage och jag och cirka 30 personer gick till en fin buss som skulle till hotellet. Efter 30 minuters bussresa så kom vi fram till ett väldigt stort hotell som såg mycket fint ut. Vi checkade in och jag fick VIP rummet som dom kallade Twin Deluxe River View.
Jag träffade ett par i 25 års åldern som skulle åka ner hit till Thailand och gifta sig. De hette Frank och Sara och de var väldigt trevliga.

Mitt hotell låg väldigt centralt i Bankok så jag, Frank och Sara gick in till centrum och shoppade och åkte skytrain. Det innebär att man åker tåg ovanför marken.

Resan till Bangkok

När jag vaknade upp den dagen jag skulle flyga till Thailand var jag väldigt förväntansfull. Jag hade packat mina kläder i två stora svarta resväskor. Jag tog bilen till Landvetter och ställde bilen på långtidsparkeringen och och gick in genom huvudentren. Jag kom i ganska så god tid så jag så jag ställde mig i den ganska korta kön till inchekningen.

Två timmar senare sitter jag på flygplanet. Flygplanet rullade iväg till startbanan och piloten gasade upp motorerna och plötsligt trycktes man tillbaks mot stolen och flygplanet lyfte från marken.

Efter 20 timmars flygande landar vi på Suvarnabhumi International Airport i Bangkok.

Min resa till Thailand.

Jag har länge tänkt att åka till Thailand. Jag gick till Resekompaniet i Kungälv och frågade om de hade något bra och billigt ställe som man kunde åka till. Då rekommenderade de att jag skulle åka med Fritidsresor och bo på ett fint hotell som ligger i Thailands huvudstad Bangkok. Jag tyckte det verkade bra så jag beställde en resa till Bangkok och ett fint hotell som hette Millenium Hilton Bangkok. Jag tycker det var ett väldigt billigt hotell för att vara ett fem stjärnigt hotell. Här slängde jag upp en bild på mitt hotell.